Rabu, 21 Ogos 2013

PUASA PADA HARI JUMAAT SECARA TUNGGAL DALAM BULAN SYAWAL

Soalan; As'salamualaikum. Ustaz, saya ingin bertanya satu soalan : saya sedang melakukan puasa sunat 6 syawal bermula, hari Selasa dan Rabu tetapi hari khamis saya tidak sambung berpuasa, tetapi saya ingin menyambung semula hari Jumaat tetapi hari sabtu saya tidak sambung puasa tersebut.Persoalannya adakah dibenarkan dalam islam jika puasa hari jumaat sahaja tidak disambung dengan khamis atau Sabtu. Mohon penjelasan dari yang berbahagia Ustaz. terima kasih.

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.

Berpuasa pada hari jumaat secara tunggal dilarang oleh Nabi SAW dalam hadisnya; "Janganlah seseorang daripada kamu berpuasa pada hari Jumaat kecuali ia telah berpuasa sebelumnya atau berpuasa selepasnya" (Soheh al-Bukhari; 1985, dari Abu Hurairah RA). Juwairiyah binti al-Harits RA (isteri Nabi SAW) menceritakan: Nabi SAW telah masuk menemuinya pada hari Jumaat. Pada hari itu ia (yakni Juwairiyah) sedang berpuasa. Lalu Nabi bertanya kepadanya, “Adakah kamu telah berpuasa kelmarin?” Juwairiyah menjawab, “Tidak.” Nabi bertanya lagi, “Adakah kamu ingin berpuasa besok?” Jawabnya, “Tidak.” Maka Nabi berkata kepadanya, “Berbukalah” (Soheh al-Bukhari; 1986).

Menurut ulamak; larangan dalam hadis di atas adalah larangan makruh, bukan larangan haram. Dari pemerhatian saya, tidak ada ulamak yang mengecualikan larangan tersebut pada bulan Syawal. Oleh itu, sebolehnya kita mengelak dari berpuasa pada hari jumaat secara tunggal termasuk dalam bulan Syawal. Namun jika kita melakukannya, puasa masih sah, kerana puasa makruh masih sah walaupun tidak digalakkan.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...